onsdag 12 januari 2011

Vinteori för kunskapstörstiga

De två senaste veckorna har jag läst mig igenom boken "Ett vin blir till" av Britt och Per Karlsson, kända för vinintresserade från  BKWine och sin tidigare utgivna bok om Languedoc. Boken har undertiteln "Arbetet i vingården och i vinkällaren", och det är precis vad det handlar om. På en populärvetenskaplig nivå över 290 sidor gås hela kedjan i vintillverkning igenom. Från plantering och förutsättningar i vingården till buteljering och tiden för vinet på flaska. Logiskt är boken uppdelad i två huvuddelar "I vingården" och "I vinkällaren" och jag tycker att man på ett pedagogiskt sätt lotsas genom de olika faserna i respektive del och kapitel. För min personliga del tycker jag man lagt sig på en rimlig nivå när man försöker täcka in hela processen, men om man har behov eller intresse av att fullt ut förstå specifika områden så behöver man kanske söka mer detaljerad information på annat sätt, men man får här en bra överblick.




Något jag uppskattar är att men objektivt belyser områden där det råder olika uppfattningar i vinframställningen mellan olika regioner, filosofier, producenter och i "branschen" generellt. Och de är många! Man låter olika företrädare komma till tals och ger mig på detta sättet en balanserad bild av de olika sakfrågorna. Dock blir det väldigt tjatigt när källorna presenteras med både namn, titel och vingård vid varje gång de citeras. I vissa kapitel blir det ett fasligt rabblande av källinformation, så man lär sig snabbt att skumma igenom delar av texten. Utöver detta så löper texten på bra, man läser ledigt igenom faktaspäckade kapitel utan att det blir för tungt. Bra också att man lyft ut viss information i separata faktarutor.
Boken innehåller en hel del bildmaterial, de flesta bilder känns relevanta och informativa, andra mer som vacker utfyllnad. 


   
Jag har haft nöje av att läsa boken och har lärt mig mycket och fått andra insikter och kunskaper bekräftade. Jag kan se mig återkomma till boken för att mer nyttja den som "uppslagsbok" när jag börjar fundera på vad "Flash Détente" är för något eller vad som definierar ekologisk respektive biodynamisk vinodling etc. Om jag skall vara petig, kasta sten i glashus och allt det där, så har man inte rättat alla korrekturfel i boken. Det blir lite störande ibland när man stöter på rena slarvfel. Något som bör vara rättat i kommande upplagor antar jag. Jag kan också tycka att ett kapitel som "Vad skall man lagra i sin egen vinkällare" känns helt malplacerat. Det är ett område som kräver lite mer utrymme än de två sidor det nu får som utrymme. Bättre då att låta det bero här och kanske istället utgöra ämne till en egen bok? Men som sagt, i det hela en bra bok! Mer information och inköpsställen etc. via länk i titeln ovan.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar