fredag 28 januari 2011

Morgon 2008, Marcel Lapierre

Om någon för en månad sedan sagt att vi njutningsfullt skulle sitta och sippa på ett glas Beaujolais så hade jag nog varit lite skeptisk, minst sagt. Fördomarna radar upp sig och bilder av godispåsar, skumbananer och blaskig nouveau flimrar förbi. Mer koll än så har jag inte haft. Men en post av Finare Vinare lyfter fram kvällens vin som ett kvalitetsvin från en producent med höga ambitioner. En målande beskrivning, som retar såväl smaklökar som nyfikenheten, får mig att beställa några provflaskor. 




Skinande ren och njutbar frukt. Härligt frisk syra. Röda syrliga vinbär och körsbär. Finfina mineraler. Finlir och harmoni! Liten kryddighet, och svala upplyftande örter. Vi listar våra intryck, men det är framför allt känslan ett väl sammansatt friskt, stramt och fräscht vin som står ut. Det är underbart harmoniskt, här tillåts inga störande eller spretande smaker. Det gör det inte ont någon stans, vinet är försvinnande gott, och har en angenäm smak som lever kvar ett bra tag.
Vi går riktigt igång på det här. Jäklar vad kul. Här får vi en helt ny bild av Beaujolais, våra fördomar kommer på skam och vi får lära känna en ny producent och får ett nytt favoritvin. Imponerande i sin enkelhet. Vi kan redan nu se oss njuta detta vin, väl tempererat, på balkongen och i trädgården under kommande varma vår och sommarkvällar. Vinet finns att beställa på SB/BS , men också via Europeiska handlare till bättre priser. Tack och bock för tips. Salut!

5 kommentarer:

  1. Prova en Moulin-á-Vent också. Det är grejor det!

    SvaraRadera
  2. Jag fick precis samma aha-upplevelse under ett Oslo-besök i höstas då jag provade ett gäng gamay-viner. Har precis varit och plockat upp ett par Beaujolaiser som verkar lovande. Kul, även om ett nytt område att fördjupa sig i inte är vaad jag just nu bäst behöver

    SvaraRadera
  3. Syrah - Jag missade tyvärr provningen med mogen Beaujolais med Munskänkarna i veckan som gick. Jag såg att Moulin-á-Vent var med i äldre årgångar. Jag har aldrig testat så tack för tips! Ett vin till att testa. Tufft jobb men någon måste ...osv.

    Ingvar - vist är det kul, ,men jag förstår precis vad du menar, tiden..tiden.Jag skulle t.ex. vilja börja nosa på vinerna från Friuli, men det kanske jag måste prioritera:-)

    SvaraRadera
  4. Vänta tills du ger dig i kast med nollniorna! De är fullkomligen strålande och jag vågar påstå jag aldrig provat bättre Beaujolais Cru's. Tog hem en låda mixade cru-viner anno 2009 från London. En låda som det provas från med jämna mellanrum och ännu inte gjort mig besviken. Att hitta toppviner för £11-15 flaskan är närmast löjligt.

    Alla skandaler som omgärdat B. de senaste åren har väl gjort sitt vad avser prissättningen men nu finns också risken att allt gammalt groll är glömt i och med 2009.

    Kul denna uppskattades. En fantastisk producent.
    Hoppas stilen består...

    MVH

    Niklas Jörgensen

    SvaraRadera
  5. Niklas - detta gav mersmak så vi kommer definitivt försöka ha bättre koll och ta in mer av vad Beaujolais kan erbjuda. Vilken teaser - 2009 låter som "the" år även här. Vi ställer in skärpan och letar gobitar i utbudet.

    SvaraRadera