söndag 9 januari 2011

Diverse

Un Jour 2006, Le Clos d'un Jour
När huvudet är dumt får gommen lida - gammalt VPK2881 ordspråk. Skall man se det positivt så har jag lärt mig något, skall man se det som jag brukar göra så var det idiotiskt. För att göra en lång historia kort: Jag valde ett öppna en Un Jour 2006, 100% Cot (Malbec) till gårdagens Boeuf Bourguignon. Vinet fick någon timme i karaff. Färgen är massivt svartlila och doften ger mogna svartavinbär, stall, tobak och dov mörk frukt. Så lång allt bra. Men när vi smakar och sedan provar till maten så åker karaffen utan pardon ner i skafferiet igen. Vinet är helt obändigt och vi får en käftsmäll av gröna kartiga tanniner som går på kant med både våra smaklökar och Boeuf Bourguignon. Jag borde sett det komma.. Nåväl, nu snart ett dygn senare så är det ett helt annat vin, lite kartighet finns där fortfarande, men smak och struktur är nu mer i fas även om jag tycker det spretar lite och frukten saknas för att uppnå balans i detta tuffa vin. Jag kan inte påstå att jag tycker det är speciellt bra. Jag har mer positiva minnesbilder från en 2005:a som dracks till grillat förra sommaren. Men jag kanske bara är lite långsint efter kängan den gav mig i går. Någon annan som är mer objektiv som har synpunkter på vinet?




Terre de Bussière 2007, Domain de la Janasse
Som ersättare så hämtar vi upp ett vin vi vet levererar och som är snabb ur startblocken. Terre de Bussière har vi skrivit om tidigare här, och vi kan bara åter igen konstatera att vi gillar detta vinet skarpt. Den rustika stalliga stilen som går hand i hand med fylligt mogen frukt ger balans och harmoni, gott även på egen hand efter avklarad middag. Enligt Bristly så finns vinet nu tillgängligt igen via SB.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar