söndag 2 januari 2011

Langhe Rosso 2001, Roagna

Vi fortsätter på inslaget spår med njutbara Nebbioloviner och hämtar upp en Langhe Rosso från Roagna ur skafferiet. Här experimenteras inget alls just nu, vi följer den smala och säkra (men för den skull inte tråkiga) vägen. Var sak har sin tid och nya områden skall nog så småningom utforskas. Valpolicella verkar riktigt hett just nu. Man kan ana en plan att reformera den Svenska uppfattningen om Valpolicella regionen och dess viner. Herr Merolli och Finare Vinare lägger ut texten så snålvattnet börjar rinna till och Nicke Nyfiken vaknar till liv. Och varför inte, de har guidat mig till härliga vinupplevelser förut, så jag sällar mig till de nyfiknas skara och kanske till och med ger Amaroneviner en chans till. Något som tidigare inte fallit så väl ut. 
Well, åter till Roagna Langhe Rosso. 100% Nebbiolo, 30-50 dagars maceration och drygt 3 år på fat följt av ett par år på flaska innan det släpps på marknaden. Det här är seriösa grejor! Färgen går i mörkt brunröd och doften är rent förförisk. Nyponros, lakrits, moreller, höstlöv, brasa, målarfärg och lite funkig doft av mylla, på ett positivt sätt. Strålande syra och mjuka avrundade tanniner ger en härligt frisk och skön upplevelse. Idag så är det årgång 2003:an som säljs via BS på SB. Den återstår att testa, någon som har facit?



5 kommentarer:

  1. Yeah, härligt tempo! Bara godbitar dessutom.

    Har inte provat Roagnas LR-nolltrea själv men har hört både gott och mindre gott om den. Nollettan var i alla fall mycket trevlig. Vi ska ge oss på Langhe Biancon vilken dag som helst - 90% chardonnay och 10% nebbiolo. Har du testat?

    /Patrik

    SvaraRadera
  2. Vi har tidigare druckit Bianco 2006, måste vara ett år sedan nu, och har en kvar i skafferiet ser jag. Jag hittar inga notes med vet att vi gillade den. Jag väntar på din rapport:-) Kanske skall ge 2003:an en chans, se vad de gjorde med Pajén och hur bra den blev trots årgången.

    SvaraRadera
  3. Hej har också en beställning på Langhe Biancon påväg men den är fast pga vädret, vilken årgång är det som ni ska prova Patrik?

    När det kommer till 03:an av Rosson så provade jag tidigare i höstas, upplevde doften som makalöst bra i samma ton som du hittade i 01:an men vad jag minns så var smaken något sämre. Ska bli intressant att se vad du tycker som har testat båda..

    Tack för en trevlig blogg, håller med ovan. Vilket tempo, känns som att det dessutom är mycket som samsas i våra skafferier/matkällare :).. Keep it comming. Ska lägga till dig i läslistan... Tack

    SvaraRadera
  4. Tack för rapporten svensonsmakaren! Kul att våra smaklökar går i ungefär samma riktning, och varför skall man ha mat i matkällaren och skafferiet? Jag gör dito med din blogg, syns att du har kört på ett tag, snyggt! Och vilka suveräna bilder, är du proffs?

    SvaraRadera
  5. Jo nog är det överskattat med mat källare/skafferi även om jag må medge att hushållsosten från och med nu har en given plats i källaren..

    Tack för berömmet med bilderna, men jag är bara en glad amatör. Tror att utvecklingen av bildernas och vinerna kvalitet går hand i hand, i alla fall hoppas jag det. God forts..

    SvaraRadera