måndag 13 december 2010

Capismee Langhe Nebbiolo 2009, Domenico Clerico

Nyfiken i en strut. Ett nyhetsmail från Bristly Wine Club landar i inkorgen med rubriken: Två viner som inte bör missas! Ett av vinerna provar vi ikväll, det lockar med en kul historia, se nedan. Och är det något jag aldrig kunnat motstå är det en god historia, det funkar alltid på mig. Kanske är det därför jag älskar böcker, just nu håller jag på att avsluta John Irvings senaste, "Last Night in Twisted River", ett jutet boktips inför jul om ni inte redan läst den. Snacka om en god historia!
Åter till vinet. Vackert ljust röd häller vi direkt ur flaskan och luftar i glasen. Det doftar otvivelaktigt Nebbiolo, men with a twist. Lakrits och örter, Alcro grundfärg,  svag viol och nyponros. Under kvällen utvecklas smaken mot tydligare toner av körsbär och körsbärskärnor. Jag upplever historien som bättre än vinet, om än helt OK. Om jag jämför med Bruno Giacosa's Nebbiolo d’Alba DOC Valmaggiore i ungefär samma prisklass så når det inte ända fram, men storyn är bra! Som parantes kan nämnas att det är första gången vi dricker ett vin från Domenico Clerico, denna legend, och då ett "udda" vin som knappt finns, det måste vi nog råda bot på. Dags att inventera Gabriels utbud.


"Två viner som inte bör missas!


Det första vinet har en kul historia. Ibland får man vara lite detektiv i jobbet som vinimportör. Det är skoj.

Vi har ju importerat vinerna från den legendariske baroloproducenten Domenico Clerico i några år nu. Så jag trodde jag hade skaplig koll på vilka viner som produceras på den egendomen. Men när jag satt på en restaurang i Alba och kikade i vinlistan så fick jag se ett vin från Clerico som jag aldrig sett förut. En Langhe Nebbiolo från 2009 som hette Capismee. När jag kom tillbaka till Sverige ringde jag Clericos agent och frågade vad det var för vin. Men agenten visst inte vad jag pratade om och sa att jag måste ha sett fel, det var nog Clericos Arte Langhe Rosso jag hade sett. Men jag stod på mig och bad agenten ringa Clerico och fråga (Clerico talar ingen engelska, och min Piemontese är lika obefintlig den så vi behöver tolk för att komunicera).

Efter några dagar ringde agenten tillbaka och bekräftade ursäktande att jag haft rätt. Det rörde sig om en ståltankslagrad Nebbiolo som Clerico gjort för restaurangerna runt om i Langheområdet. - Får jag köpa? Blev min nästa fråga. Agenten trodde inte det, men han skulle ringa tillbaka till Clerico och kolla.

Efter ytterligare någon vecka ringde agenten igen och sa att jag kunde få köpa 240 flaskor. Som den enda importören i världen. Cooooolt!

Det rör sig alltså om en Langhe Nebbiolo som vinifierats och lagrats på ståltank och endast en månad på begagnade ekfat. Vinet har genomgått en kort maceration för att vara tillgängligt och drickbart omgående. Till skillnad från de flesta andra viner från Clerico, som man måste vänta många år på. Frukten kommer från lite yngre stockar från olika vingårdar i Monforte d'Alba t ex Bussia, Mosconi och Ginestra." 

3 kommentarer:

  1. Försökte lägga till dig till bonlogg.se, men dina inlägg kommer upp som (Title Unknown), både i min RSS-läsare och blogger. Använder du rubrik/title i blogger? Vore kanon om du kunde kolla på det.

    SvaraRadera
  2. Um. Jag tar tillbaka. Nu funkar det - måste varit något tillfälligt strul!

    SvaraRadera
  3. Peblin, bra att det funkar. Tack förresten för en bra dragning på intensiv/helg druvkursen i höstas. CU

    SvaraRadera