fredag 5 november 2010

2002 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Vintage Reserve

MM fyller år och det blir lite guldkant på fredagskvällen. Till gratinerad hummer med hemlig fyllning a la Anki så ryker ytterligare en av våra favorit Champagner ur skafferiet. Grattis MM!



Ahh, ur glaset en fräsch doft av mineral, liten brödighet, citrus och gula äpplen. Under ytan bubblar mängder av ytterligare aromer. Ett komplext vin. I munnen får man en slank men strikt känsla där dofterna återkommer i form av återhållna men tydliga smaker. Det här gillar vi. Gott! Lite fylligare och generösare och det hade varit perfekt, vi undrar var detta kommer att ta vägen om några år. Vi är överens om att några år till på rygg kommer att göra gott. Vi sparar resterande flaskor till,,,kanske 2015 för nästa smakprov. Några synpunkter?



Vårt vinförråd har vissa brister, och tur är väl det, då får man nämligen inhandla och botanisera i nya viner. Ett av livets små glädjeämnen. Men ibland så blir det lite nojjigt, som idag. En av motiveringarna, åtminstone för mig själv, med att köpa vin och stoppa i källaren är att man då inte behöver gå till SB när man skall välja vin till maten. Man har nämligen allt i skafferiet och kan bara gå ned och plocka upp vad man behöver. Jo, tjenare...där är vi inte riktigt än.


Till dagens boeuf bourguignon så tyckte jag inte att någon av vinerna i skafferiet  matchade maten på det sätt jag såg framför mig. För övrigt så är Bourgogne en vit fläck på vår vinkarta, vi har läst en del, smakat en del men har ingen riktig koll och inte så mycket att välja på i skafferiet, men en bourgogne till denna rätt känns som ett måste, i alla fall idag.


En tur till SB resulterade i ett antal flaskor från denna månads nyhetssläpp, något som vi egentligen tänkt stå över, trots ett antal intressanta viner. Men nu blev det några bourgogne från Camille Giroud och kvällens vin från domanine Robert Chevillon. Jag blev rekommenderad detta vin av personalen i Passagens vinkällare. Normalt brukar jag inte impulsköpa vin på detta sätt, utan koll på vin eller producent, men nu blev det som det blev.


2008 Nuits-Saint-Georges Vieilles Vignes 


Vinet bjuder på en något knuten men intressant doft. Här finns röda bär, kungen av danmark, fruktighet och något mer jag inte riktigt kan nagla fast, kanske animaliskt och även mineraliskt. Smaken är slank, med god syra, lite tunn i mellanregistret men med attack i början och långt bra slut. Ett gott vin som jag inte riktigt kan besluta mig för om det skall bli fler flaskor av, behöver nog lite mer tid på flaskan och en ny provning innan jag kan bestämma mig, lite för spretigt i dag. Jag skall dock kolla upp producenten, verkar lovande. Till maten var det helt OK, en bra matchning.




En bra uppvärmning inför morgondagen, vi ser fram mot att träffa övriga medlemmar i VPK2881 och ge oss i kast med nya utmaningar.

1 kommentar:

  1. Sen kommentar på första inlägget, men du gör nog helt rätt att i att kolla in Chevillon, anses allmänt vara en av de bästa i Nuits.

    SvaraRadera