söndag 7 november 2010

Lördagens fredagsmys

PE står som värd för kvällens träff. Vi välkomnas med ett glas Champagne, Tattingers Brut Réserve, och små munsbitar av krustader fyllda med räkröra, Tore Wretmans till och med. Det smakade mums och jag som var hungrig kanske överskred min kvot, men man måste ju ta för sig här i världen, sägs det...Men, med tanke på vad som vankades till middagen så tror jag inte någon behövde gå till säng hungrig eller med akut näringsbrist.
Dags för vinprovning. PE hade fredagsmys som tema. Tanken var att prova ett urval av vad SB kan erbjuda i standardsortimentet runt en hundring. Typisk sådant som köps hem för lite "fredagsmys" och start på helgen. Intressant.


Jadot Beaujolais-Villages 2009
Första glaset har en klart ljust röd färg. I nosen vanilj, fudge och mer i den stilen. Röda bär i form av jordgubbar, kanke lite hallon samt lite mintig ton och över allt lite flyktig doft av färg eller lösningsmedel. Min gissning gick åt en enklare Pinot, men som ni ser så var det inte riktigt så. Med tiden och med facit i handen kom lite mer av godistoner som inte lämnade några tvivel kvar vad det rörde sig om. Ett "hygglo" vin tycker jag men inte mer och jag vet inte riktigt när man skulle ta till ett sådant? Julmat var ett förslag som diskuterades, men inte för min del. Någon VPKare tyckte detta var direkt äckligt.


Allesverloren Tinta Barocca 2007
Glas två var betydligt mörkare men klart vackert röd. Doften gav mineral, ylle, söt mörk frukt, fattoner och påtaglig örtighet. I munnen tydliga syror, sötfrukt. örter och tydliga men hyfsat integrerade fat. Gissningarna pendlade mellan någon Bordeauxblend, mineralig sträv Pinot, allt pekade på något land söderut, men inte lätta att pricka var, eller vilken druva. 
På det hela taget ett väl sammansatt vin, i mitt tycke det bästa av de som ingick i provningen, men ingen stor upplevelse att lägga på minnet. Läste lite om Tinta Barocca, används främst en portvinsdruva i Portugal men har funnit också funnit en nisch i Sydafrika för användning i "vanliga" rödviner. 



Hewitson Miss Harry 2008

Det enda vinet som inte var köpt på SB utan köpt på någon resa över bottenhavet. Inte så mycket att orda om, ganska hemskt egentligen. Lite artificiella toner, fat, ingen vidare struktur. Vilda gissningar som spretade åt olika håll. Jag funderade runt enklare Valpolicella, basic Pinot från "whatever" och allt däremellan. Men det visade sig vara en Rhone-blend från Barossa Velley. Jaha, ja.


Ventisquero Queulat Cabernet Sauvignon Gran Reserva 2007
Sista vinet i uppställningen. En fruktbomb med söt frukt, vanilj, svarta vinbär i massor, lite frän paprika, mer vanilj och så lite ek på det.. Harmonisk på det sätet att allt detta gick igen i smaken. Inget snack om att det var en Cabernet sauvigon, men varifrån. Jag trodde på downunder, men det visade sig vara från Chile. Inte min kopp te men favorit för några i gänget.


Vi diskuterade kring vad man får för en hundring egentligen. Redan på SB och i dess beställningssortiment så kan man nog hitta mer pang för pengarna, beroende på smakpreferenser så klart. I BS så hittar du ju en del gobitar i denna prisklass från Bristly och andra vakna importörer, för att inte tala om import via t.ex. Vinik eller på egen hand. Då ser det genast lite ljusare och roligare ut.

Muscat de Rivesaltes, Vignerons Catalans 2007
Till efterrätten, mumsiga inbakade äpplen med vaniljglass, så bjöd PE på ett sött vin från Roussillon. Jag gjorde inga anteckningar, men jag gillade stilen. En mycket "druvig" smak som rymde både honung och blomster och hade en avvägd sötma. Kvällens överraskning. När jag idag försökte hitta lite mer info så hamnade jag på Vignerons Catalas hemsida. En av de sämsta jag någonsin sett alternativt hysteriskt roligt, beroende på humör. Min ambition att hitta mer info tog slut där.. Kolla själva: www.vigneronscatalans.com

En fantastiskt trevlig kväll. Tack för det PE, du var grym i köket, mycket gott och en trevlig provning. Tack även till övriga VPK2881, vi ses ju redan nästa helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar