söndag 19 juni 2011

Morgon Vieilles Vignes 2009, Raymond Bouland


Med hem från ett snabbt besök i Köpenhamn och hos Otto Suenson så har jag två flaskor 2009 Morgon VV från Raymond Bouland. Vinerna får följa med hem på rekommendation av trevlig personal. Detta trots min ansats att inte köpa "oprovade" viner, mer än jag fått det rekommenderat av någon vars smaklökar jag litar på. Men, i detta fallet så tog nyfikenheten överhand, och med tanke på det goda året och all rapportering om stordåd i cru Beaujolais byarna så blev det som det blev. Och tur var det, för detta visade sig vara ett alldeles förträffligt vin.

Vackert klart och ljust rött och med en lockande doft av bär och fin frukt verkar detta lovande redan när vi drar korken ur flaskan.  Intrycket består och efter en stund i glaset så är det röda bär i fokus, jordgubbar och hallon i en fin koncentration, och som också har sällskap med lakrits, örter och ett uns av en lite djupare ton av jord och mineral som adderar komplexitet. Här finns finns en riktigt bra struktur och bra grepp, men vinet framstår framför allt som lätt, slankt, salivframkallande och med fin frukt. Underbart gott.

När jag inför denna posten googlar runt för lite bakgrundsinfo så ser jag, och varför skulle jag vara förvånad :-), att Finare Vinare tidigare gjort samma resa. Om denna kan du läsa här.
Nu med facit i handen skulle jag gärna ha mer av detta vin i skafferiet, men enligt Suensons så var det de två sista flaskorna jag fick med mig av en redan från start liten allokering. Det blir till att hålla utkik efter nya årgångar, och ha koll  på själva årgången i sig förstås. Beaujolais fortsätter överraska och imponera!

2 kommentarer:

  1. Välkommen i klubben ! Synd att det är slut, låter helt förträffligt.

    SvaraRadera
  2. Ingvar, mycket tack vare din poster som man vågar chansa och rycka några från hyllan oprovat. Fantastiskt roligt att få omvärdera en hel vinregion, något som jag gjort nu under senaste halvåret. Glömde nämna att priset låg på 125 Dkr.

    SvaraRadera