måndag 9 maj 2011

Châteaneuf du Pape 2007, Domain Roger Perrin

En post av "Birk om vin" flaggar för att detta vinet är dränkt i alkoholdimma och beter sig på ett allmänt otrevligt sätt, även om det sansat sig lite till dag två. Hur som helst så  triggar detta vår nyfikenhet och när tillfälle gavs så plockade vi upp en flaska ur skafferiet för påseende.



Ur glaset en fruktig varm doft med hallon. lakrits, garrigue och en fin ton av salvia. Smaken är fruktig och kommer med mogna körsbär, bacon och andra animaliska toner. Hettan finns här och körsbären har nog legat i lite likör, men jag tycker balansen finns här och att alkoholen inte dominerar eller förtar intrycket. Men, med enligt min nyfunna inriktning så ligger detta närmare "tungviktarna" i stilen än vinet i föregående post. Men helt OK, vi låter resterande flaskor ligga ett tag. Jag påminner mig själv om att prova deras CdR 2009 som nu finns tillgänglig, Rhônarna har provat och är positiva, och vi gillar fortfarande hans fina CdR 2007.

2 kommentarer:

  1. Även jag blidde lite konfunderad men är aningens lugnad. Slog till när Tryffelsvinet aviserade detta 2009(?) via medlemsklubben. Måste säga att jag tröttnat redigt på alla superlativer i dessa mail så det skulle inte förvåna mig om vinet var så pass trist som Birk bloggat.

    SvaraRadera
  2. Fredrik, du får poppa en och ge oss din åsikt.

    SvaraRadera