onsdag 20 februari 2013

Longuicher Maximiner Herrenberg Riesling Spätlese 2001, Heinz Schmitt


10+ och sol, tre dagar på raken! Nätterna är fortfarande kalla och bilrutan skrapas på morgnarna, men dagarna är härliga och ger tillräckligt med vårkänsla för att korka upp en pigg riesling.
Det här vinet med det onödigt krångliga namnet släpptes på SB våren 2008. Det kostade 93 kr läser jag mig till på de bloggar som redan då hade koll, och som säkert inspirerade mig till att införskaffa någon flaska. Jag kommer ihåg att jag sedan även ringde runt och kollade på vilka bolag det fanns kvar för att köpa några till inför sommaren. Några flaskor överlevde och det tycker vi är kul när vi idag dricker vinet till potatisbullar och fläsk. Låter det obskyrt? Prova själv! (Riesling brukar åka fram till rätter med stekt fläsk hos oss, tex. bruna bönor, blodpudding..) Vinet var gott då, och är fortfarande lika gott, men med ännu lite mer smörjgrop och oljetrassel i doften. Syran och den behagliga sötman är lika uppiggande som vi kommer ihåg. Gråpäron, grape och mineral i doft och smak, och kanske är det den begynnande åldern som ger lite drag av färska champinjoner. Inte stort, men riktigt läckert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar