söndag 4 november 2012

Le Cotet NV, Jacques Lassaigne


På rekommendation har jag med mig en flaska Le Cotet med hem från vår favoritbutik Les Halles Rosearie. Den fick sällskap med en låda blandat från Chabanon, några Les Bossieres 2005 och några Campredon 2010 som varit saknade här hemma ett tag. De tar ju slut så fort av någon anledning de där godingarna. Han har ett bra utbud den lokale vinhandlaren Patrick, och som vanligt så hamnar jag i hans cave för lite vinsnack när jag egentligen bara ska in och köpa en köttbit till fredagens middag. Biff var det tänk, men lamm blev det när jag synat utbudet i köttdisken. Utöver lammet så fick en Les Boissiers sätta livet till. Grymt men gott.
Åter till champagnen. I går så stod skaldjur på menyn. Olika sorters ostron, hummer och räkor i diverse storlekar åkte fram på faten. Bra tillfälle att prova denna Champagne från Jacques Lassaigne

I dag driver Emmanuel, son till Jacques, verksamheten och de håller till i Montgueux i de sydligste utposterna av Champagne. Här mitt i Pinot Noir land så odlar de Chardonnay för nästan hela slanten. Orsaken, läser jag mig till, är att i Montgueux finns ett stråk, en förlängning, av den kalkgrund som också finns i Cotes des Blancs 70-80 km norröver. Så just här är det Chardonnay som gäller.
Etiketten på baksidan rekommenderar faktiskt att karaffera vinet, i alla fall innan det hunnit få lite mognad på flaskan. Nu gör vi inte det utan häller direkt på glas. Från dateringen kan vi se att vinet är buteljerat 2007, och degorgerad Mars 2010. Glasen är immiga, men färgen definierar vi som ljust gyllengul. En första sniff ger mineral, massor med mineral, och frisk citrus. I munnen är vinet angenämt stramt med en syra som först verkar lite tam, men som kommer i slutet och swichar till rejält i smilgroparna. Sten och mineral med citrus i eftersmaken. Efter lite tid kommer nougattoner, fin brödighet och på det hela taget så växer vinet, blir rundare, fylligare och mer komplext. Vi gillar det hela vägen!  Lassaigne har en handfull olika cuveer, vi kommer definitivt återkomma till Le Cotet men också prova de övriga. Ca 36€.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar