måndag 21 maj 2012

Anjou Blanc 2010, Thibaud Boudignon

Ofta, har jag upptäckt,  är de människor man först kommer i samspråk med på nya orter vinhandlare till yrket. Märklig slump. Här i Angers så har vi fastnat för två trevliga vinhandlare som vi tycker är riktigt bra. Båda har ett enormt kontaktnät bland lokala producenter och verkar mer än gediget intresserade av det de sysslar med. Mer passion än beräknande kalkyler och PR-tricks, om man säger så. Mycket sympatiskt. Central i Angers ligger La Cave Saint Aubin där jag nosat runt på hyllorna en hel del och som har ett relativt litet men noga utvalt sortiment. Senast jag var inne och fyllde på med Benoit Courault Les Guinechiens 2010 (återkommer garanterat till detta vin) så uppmanades jag å det bestämdaste att prova kvällens vin. Svag i anden så gjorde jag precis som anbefallts, och sitter nu här med ett nöjt småflin som resultat.


Anjou Blanc 2010, Thibaud Boudignon. Vinet har en rakbladsvass syra som precis klarar sig undan utan att skära snett. Här kalibreras balansen med mikrometerprecision. Citron, grape och lime i doft och smak, men också exotisk frukt, mineral, skira blommor, uns honung och liten kryddighet. Vinet känns kanke aningens återhållet, ytterst stramt och slankt och fortfarande ungt så klart.  Hur som helst så njöt vi det duktigt kylt till lax, anrättad med både chili, vitlök, lime och sojasås, och det funkade så bra det nu går till en rätt som denna. 
Efter någon timme i glaset så tycker jag det ändrar karaktär hela tiden och pendlar mellan att kännas lite knuten för att vid nästa sniff leverera igen. Kanske jag som måste rensa systemet? 100% Chenin Blanc.
Ett trevligt vin som vi snart provar igen, då utan alltför kryddstark mat.


Jag är svag för sådana här basic etiketter med lite klassiskt snitt. Snyggt.


Thibaud Boudignon , en ung oenolog med sessioner i Bordeaux, Australien och Bourgogne innan han väl landade i Loire som vinmakare hos Domain de la Soucherie där han hueserat sedan 2007. Som sitt privata projekt och verksamhet vid sidan om så odlar han själv 1.8 ha och säljer under eget namn. Han har idag två lotter varav en i Sevennières. Men, jag har inte mycket mer information idag om denne ambitiöse vinmakare, så där har vi ett uppslag till framtida besök för att lära mer. Tydligen är han populär och gör sig ett namn i Paris restaurangvärld, och det kan jag gott förstå. To be updated. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar