onsdag 3 augusti 2011

Faugères 2006, Domaine Leon Barral


I behov av en blodtransfusion? Då kan vi rekommendera Faugéres 2006 från Domain Leon Barral. Här får du ett livselixir som garanterat piggar upp den slöaste överhettade sommarhjärna och dessutom passar utmärkt till det mesta av fast föda. Ett slankt och njutbart vin som lockar med toner av rostigt järn, äppelmust och knallpulver. Det här gillar vi! Jag får associationer till barndomens handpumpade kalla friska brunnsvatten vid stugan i Småland, där rostflagor efter ett tag samlades på hinkens botten.
Sätter man vinet under luppen så hittas här förvisso både blåbär, björnbär och kryddor som lagerblad och kryddpeppar, men just nu njuter vi det bara rakt upp och ned under tiden MM obstinat vägrar förlora en enda omgång i kvällens backgammon race.

4 kommentarer:

  1. Härligt och se dig i action igen. Som du vet har jag haft dålig erfarenhet av Barral, i och för sig så var det Jadis, men det vore kul och uppleva det på det sättet som du så härligt beskriver. Detr väl inte så att du "låter" M vinna ikväll??

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ens nosat på en Leon Barral. Verkar vara läge att kika lite.

    Har det blitt nåt kul i augustisläppet?

    SvaraRadera
  3. Micke - vi får ta en allvarlig Barral diskussion när vi ses härnäst. På tal om det så hör jag av mig till dig under morgondagen. MM är grym på backgammon så jag får slita ont för att hävda mig....

    Fredrik - Testa när du får tillfälle nästa gång, jag tror du gillar stilen. Jag har duckat för alla vinsläpp och nyheter den sista tiden, men det blev faktiskt några Bordeaux 2008:or denna månaden för att botanisera lite i den djungeln. Någon Château de Fieuzal och Beau-Séjour Bécot åkte i korgen, sedan skygglappar på och ut ur butiken.

    SvaraRadera
  4. Hehe, I know the feeling! Jag har hållt mig men visst verkar en o annan riesling en aning intressant.

    Ska tjata på Nik att ha en vinbar nästa vecka (vardag). Hört han snurrat i Italien :)

    SvaraRadera