söndag 10 april 2011

Ahr Grosses Gewächs 2008

Det gör ont när knoppar brista - främst i rygg och armar tycker jag - fast det kanske inte var det som Karin Boye hade i tankarna när hon skaldade dessa rader? Hur som helt så har jag ont just där efter att börja vårfixa i trädgården. Nu tar jag igen mig lite och uppdaterar med några poster som bör skrivas innan minnet bleknar.


Många är nog de munskänkar som läst det eminenta reportaget om Ahr regionen i tidningen Munskänken, och kanske även tidigare följt resan och rapporteringen på bloggen Finare VinareMed gediget kunnande och "på plats" erfarenheter har Torsten Rundqvist skrivit om, och propagerat för, detta vårt "närmaste Tyska vindistrikt". I Onsdags kväll så gick en entusiastisk skara Munskänskar från teori till praktik i ämnet och Torsten guidade oss genom crème de la crème av producenter och dess grosses gewächs från 2008. Mycket lyckat och lärorikt.


Jag gör det väldigt enkelt för mig och uppmanar er att söka information, inspiration och utförliga beskrivningar vid själva källan


Dock kommer jag göra några kort notes i lärandes och "komihågets" tecken nedan som ni gärna får hänga med i om ni vill. Det kan bli lite rörigt då jag är lite ambivalent till vissa viner och kanske inte alltid fullt ut förstod dess storhet och framtida potential. Detta var min första seriösa genomgång av tysk Spätburgunder alias Pinot Noir, och sämre introduktion kunde man ju få:-). Jag tror att det kan bli mer i framtiden, några viner gav definitivt mersmak, och jag är riktigt nyfiken hur de utvecklas och uppfattas med lite tid och mognad. 


Vin nr1: Altenahrer Eck GG 2008, Deutzerhof. Ljust rubinröd. Initialt lite gröna och gräsiga drag, sedan mineral, enbär, mossa, lie stall och sedan fylls det på med röda bär. Bra struktur och längd. Liksom de flesta vinerna i provningen så blev det bara bättre och bättre under provningen för att på slutet visa upp en härlig komplexitet.


Vin nr:2 Recher Herrenberg GG 2008, Jean Stodden Det här vinet borde kvala in bland favoriterna på blotta namnet. Men icke. Något mörkare än vin nummer 1, men fortfarande transparent ljust röd. I nosen dofter från ett helt kafferosteri. Nästan parodi på rostade fat. Bortom faten lite mörkare bär, liten gummiton, pomerans, cederträ och fina kryddor. Smaken förvisso välkomponerad och strukturen sammetslik, men jag vill ha frukt, inte kaffe. Jag litar och tror på på alla kännare som utovar stordåd på sikt, och redan nu ser dess storhet, men jag är rökt och bränd, om ni ursäktar uttrycket. 


Vin nr3: Dernauer Pfarrwingert GG 2008, Meyer-Näkel. Det vin som mest påtagligt utvecklades i glaset under provningen. Det knep ihop rejält till en början för att sedan släppa lite på taget och bjuda på en mer och mer generös upplevelse. Här var faten mera återhållna och förnims som lite fudge, eller kolaböna som någon träffande beskrev det som. Efter en stund rikt fruktig och bärig. Jag noterar: medel syra, diskret struktur ( jo jag skrev så..) med bra längd. Påminner om en gammal Audi jag hade, fruktansvärt slö i starten,  accelererar sedan i en kvart för att sedan vara riktigt bekväm att åka i när man väl fått upp farten.. 


Vin nr4: Ahrweiler Rosenthal GG 2008, Adeneuer. Igen något mörkare röd med dragning åt orange. Sötfruktig doft med ton av mint, övertydliga fat, kola. Bra syra och något som jag beskriver som bärigt "tutti-frutti" söt även i smaken. Detta utses enhälligt till kvällens plump, och jag kan bara hålla med. Inte så kul.


Vin nr5: Neuenahrer Sonnenberg GG 2008, Kreuzberg. Kvällens bästa enligt mig och det just nu mest tillgängliga. En härlig fruktig doft med tydlig mineral, en svartavinbärspastill och jordgubbe. Fin pigg syra och sandiga tanniner samt de röda bären klingar ut i en kanske inte allt för lång eftersmak. Friskt fräscht och charmigt! Var vinet tar vägen på sikt ? Något att ta reda på.


Vin nr6: Heimersheimer Landskrone GG 2008, Nelles. Riktigt ljust och transparent vin. Fin frukt som får sällskap av en skopa sten, skiffer och mineral. Pomerans, hallon, kryddighet lite cykelslang och en rejäl hetta i smaken. Fin fatbehandling som inte blir påträngande. Jag hade lätt gissat på en bättre NZ pinot om tillfället vore ett annat. Helt OK tycker jag. 


Tack för en mycket bra och lärorik provning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar